بند الف و بند ب آژانس های هواپیمایی چه تفاوتی دارند؟
- رپورتاژ آگهی
- چهارشنبه 8 ژانویه 2020
آژانس های مسافرتی نیز همانند دیگر صنف های موجود براساس کاری که انجام می دهند رتبه بندی می شوند که مهم ترین آن ها در بند ب و الف قرار می گیرند. در این گزارش از ایلنا درباره این رتبه بندی ها بیشتر آشنا خواهید شد.
در دنیای امروز سفر کردن همواره از تفریحات موسوم بین افراد است که هیچگاه جذابیت خود را از دست نمیدهد. از این رو در همه ی نقاط جهان میتوانید شاهد ظهور آژانس های هواپیمایی، گردشگری و یا حتی زیارتی باشید.
در همه ی کشورها مراکزی که خدماتی را بابت دریافت پول ارائه می کنند باید زیر نظر وزارتی در کشور اداره شوند تا در صورت بروز هر گونه مشکل و خطا در سیستم این مراکز بتوان به این وزارت خانه ها رجوع کرد.
همانطور که در بالا گفته شد هر مرکزی در صنعت دارای صنف مرتبط با خود است و باید طبق قوانین ان صنف عمل کند در غیر اینصورت مرتکب خطا شده و باید جریمه بپردازد.
جالب است بدانید که مراکزی که در ارتباط با سفر کردن هستند نیز دارای صنف مربوط به خود هستند و در دسته بندی های متفاوتی قرار دارند.
این دسته بندی ها که به صورت آژانس های بند الف، ب و پ نام گذاری شده اند هر کدام باید طبق قوانین منحصر به اژانس خود عمل کنند.
اما معنای هر کدام از این بندها چیست؟ زیرمجموعه این بندها چه آژانس هایی هستند؟ و هر کدام زیر نظر کدام وزارت خانه ها فعالیت میکنند؟
برای دانستن پاسخ این سوالات و سوالات دیگری که ممکن است در ذهنتان ایجاد شده باشد کافی است تا ما را تا پایان مقاله همراهی کنید. پاسخ سوال هایتان اینجاست.
بند الف آژانس های هواپیمایی
زمانی که میخواهید به مسافرت بروید و مقصد خود را انتخاب کرده اید به این فکر میکنید که به آژانس مسافرتی یا هواپیمایی بروید و یا از سایت ان ها خریداری کنید.
در واقع شما دارید از آژانس های بند الف، بلیط هواپیما خود را خریداری میکنید. این آژانس ها که تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشور هستند وظیفه دارند تا بلیط هواپیما خطوط داخلی و خارجی را به فروش برسانند.
در بند الف آژانس های گوناگونی وجود دارد از جمله این آژانس ها میتوان به با تجربه ترین آن ها آژانس هواپیمایی طاهاگشت اشاره کرد که در زمینه فروش بلیط هواپیما داخلی و خارجی فعالیت دارد.
این آژانس ها تنها تنها مجاز یم باشند بلیط هواپیما بفروشند و نمیتوانند تور برگزار کنند یا با مراکزی که اقدام به برگزاری تور میکنند همکاری داشته باشند.
این آژانس ها میتوانند با عقد قرارداد به عضویت سازمان هواپیمایی جهانی یا همان یاتا IATA دربیایند. هم چنین با عقد قرارداد با ایرلاین های داخلی میتوانند بلیط تمام ایرلاین ها را به فروش برسانند.
بند ب آژانس های هواپیمایی
این آژانس ها که با نام خدمات جهانگردی شناخته میشوند تحت نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور فعالیت میکنند.
این آژانس ها مجاز هستند تا هر گونه تور گردشگری را برگزار کنند، برای مسافران ویزا تهیه کنند، هتل رزرو کنند و تمام فعالیت های مرتبط با صنعت گردشگری را انجام دهند.
اما این آژانس ها نمیتوانند در مسیر عراق، عربستان و سوریه تور برگزار کنند حتی اگر این تورها زیارتی نباشد چرا که این امر بر عهده ی آژانس های بند پ قرار دارد.
آژانس هواپیمایی طاهاگشتدر این زمینه نیز فعالیت میکند و توانسته تا مجوز آژانس های بند الف و ب را دریافت کند. پس برای خرید و یا رزرو تور میتوانید با این آژانس تماس بگیرید.
چگونه مجوز هر بند را دریافت می کنند؟
برای این که هر فرد و یا شرکتی بتواند مجوزهای مربوط به این آژانس ها را دریافت کند باید از شرایط ارائه شده بهره مند باشد. این شرایط عبارت اند از:
- ضوابط کلی:
- ارایه محل مناسب برای دفتر کار
- معرفی مدیر فنی
- ارایه نام و نشان دفتر
- سپردن تضمین
- شرایط اشخاص حقوقی:
- تابعیت ایران
- ارتباط موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت های موضوع این آیین نامه
- شرایط اشخاص حقیقی:
- تابعیت ایران
- متدین به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی ایران
- عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذی صلاح
- ارایه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
- داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
- نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد.
- داشتن حداقل ۲۵ سال سن
- داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مرتبط و صلاحیت شغلی
- تبصره:
مجوز تاسیس و فعالیت دفتر مسافرتی برای اتباع بیگانه فقط در قالب اشخاص حقوقی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط صادر می شود.
پس از ان که شخص حقیقی و یا حقوقی موفق به دریافت مجوز برای آژانس خود شد موظف است تا قوانین مربوط به وزارت خانه را رعایت کند. این قوانین عبارت اند از:
- پس از دریافت مجوز در صورت بروز هر گونه تغییر در امور مربوط به مدیریت، شرکت، سهامداران، نام، نشان و اقامتگاه شرکت باید این اطلاعات را سریعا به مرجع صادرکننده مجوز اطلاع دهد در غیر اینصورت این دفتر از یک تا سه ماه تعلیق میشود.
- همواره باید یکی از سه شخص مدیرفنی، مدیرعامل و یا دارنده مجوز فعالیت در دفتر حضور داشته باشد.
- پس از ان که شخص حقیقی و یا حقوقی مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت میکند باید پس از ۳ ماه، شش ماه و یا حداکثر یکسال فعالیت خود را اغاز کرده باشد در غیر اینصورت مجوز فعالیت وی لغو میشود.
- پس از انکه مدتی از فعالیت دفتر میگذرد به درخواست مراجع صادرکننده مجوز باید مدارکی دال بر فعالیت دفتر به ان ها ارائه شود. در صورت عدم ارائه این مدارک مراجع میتوانند مجوز را تعلیق و یا به طور کلی لغو کنند.
- دفتر خدمات مسافرتی وظیفه دارد نام، نشان، نشانی کامل، شماره های تلفن و نمابر و نوع فعالیت خود را در سربرگ نامه ها (به زبان فارسی و یکی از زبان های انگلیسی، فرانسه یا عربی) درج نماید. همچنین در صورت ارائه شماره مجوز از سوی مرجع صدور مجوز موظف است ان را در تابلو، سر برگ و مکاتبات خود درج کند.
- در مواردی که مجوز به اشخاص حقوقی داده میشود مدیر عامل و در مواردی که مجوز به اشخاص حقیقی داده میشود دارنده مجوز موظف هستند تا در صورت عدم اجرای قوانین در مقابل مراجع صدور مجوز پاسخگو باشند.
- زمانیکه مجوز یک ددفتر تعلیق و یا لغو میشود وزارتخانه های راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستند تا این مساله را به اطلاع یکدیگر برسانند.