پران گرمکار ، مته و قفسه ساچمه ای . اگر در مورد آنها چیزی نشنیده اید، مشکلی نیست. این مطلب شما را راهنمایی میکند که هر کدام چه ویژگی هایی دارند و از کجا می توانید آنها را خریداری کنید!

پران گرمکار

پران گرمکار از فولادهای H10 تا H19 برخوردار می باشد که همان نیز از کروم تشکیل شده است که در مواردی نیز از افزودن تنگستن ، مولیبدن،وانادیوم و کبالت استفاده می شود. محتوای کربن در این دسته نیز نسبتا کم و در حدود (۰٫۳۵ – ۰٫۴۰)% حفظ می گردد. این مقدار در کنار محتوای کم سایر عناصر آلیاژی کلی ، منجر به افزایش تافنس در سختی طبیعی در حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ راکول سی می شود. مقدار کروم بالا در فولادهای این گروه در برابر کربن کم،سخت شدگی در عمق را تضمین خواهد بخشید. بنابراین می توان گفت این فولادها می توانند ضمن خنک شدن در بخشی هایی با سطح مقطع ۳۰ سانتیمتر هم به سختی کامل دست پیدا کنند. امروزه مراکز زیادی این محصولات کاربردری را در کنار مواردی چون بوش اسپرو و ابزار پولیش به فروش می رسانند.

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی فولاد گرمکار

فولاد های ابزاری گرمکار لازم است تا در برگیرنده خصوصیات فیزیکی و مکانیکی زیر باشند:

در دمای کاری مقاومت بالایی در برابر تغییرات ناخواسته ی شکلی نمایش دهد

مقاومت خوبی در برابر شوک های حرارتی به نمایش گذاشته شود

در مقابل سایش در دمای کاری مقاومت نشان داده شود

مقاومت در مواردی که تغییر شکل در حین عملیات حرارتی وجود دارد

ماشینکاری خوب در شرایط آنیل شده امکان پذیر باشد

انواع مته

طبقه بندی مته ها را می توان به روش های مختلفی انجام داد:

  • بر اساس نوع ساقه
  • با تعداد فلوت ها
  • با دست برش

انواع متداول مته ها عبارتند از:

  • مته های ساقه مستقیم
  • مته های ساقه مخروطی
  • مته دو فلوت
  • مته های سه فلوت
  • مته های چهار فلوت
  • مته های برش دست راست
  • مته های برش دست چپ
  • مته های پستانک

مته های ساقه راست دارای یک ساقه استوانه ای شکل هستند که ممکن است به اندازه قطر بدنه مته باشد یا نباشد. مته های ساقه مخروطی آنهایی هستند که دارای ساقه مخروطی شکل هستند که به مته اجازه می دهد تا در سوراخ های مخروطی در دوک های ماشین، آستین های محرک یا سوکت ها قرار گیرد. مته های ساقه مخروطی معمولاً دارای یک گیره در انتهای ساقه هستند که در یک شکاف محرک در سوکت قرار می گیرد. مته های دو فلوت سبک معمولی مته هستند که برای ایجاد سوراخ های جدید در قطعه کار استفاده می شود.

مته‌های سه فلوت و مته‌های چهار فلوت برای بزرگ‌کردن یا تکمیل سوراخ‌های از پیش موجود که در یک ماده سوراخ شده، ریخته‌گری یا پانچ شده‌اند استفاده می‌شوند، اما برای ایجاد سوراخ‌های جدید استفاده نمی‌شوند. مته های برش دست راست مته هایی هستند که برای چرخش در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت طراحی شده اند که از انتهای نقطه برش مته مشاهده می شود.

مته های برش دست چپ آنهایی هستند که برای چرخش در جهت عقربه های ساعت طراحی شده اند که از انتهای نقطه برش مته مشاهده می شود. مته‌های سرپستانک، مته‌هایی هستند که لبه‌های آن نسبت به خط محور مته زاویه ۹۰ درجه دارند و برای مربع کردن کف سوراخ‌هایی که با مته‌های استاندارد حفر شده‌اند، استفاده می‌شوند. آنها همچنین دارای یک پسوند مثلثی شکل کوچک در نوک مته هستند که برای هدایت و مرکز مته عمل می کند تا موقعیت خود را در طول فرآیند حفاری حفظ کند.

جنس مته

مته‌های پیچشی استاندارد با استفاده از فولادی ساخته می‌شوند که خواص مکانیکی آن به مته اجازه می‌دهد تا چقرمگی خود را حفظ کند، مقاومت سایشی خوبی از خود نشان دهد و در برابر تغییرات مهار در نتیجه گرمای ایجاد شده در طول فرآیند حفاری مقاومت کند. به طور کلی، انتخاب مته برای یک کاربرد خاص باید با در نظر گرفتن مقدار گرمای تولید شده انجام شود.

فولادهای ابزار کربنی

فولادهای ابزار کربنی برای کاربردهایی که قرار است حرارت کمی تولید شود استفاده می شود. فولادهای کم کربن و پر کربن هر دو برای مته ها استفاده می شوند، اما برای اهداف متفاوتی. فولاد نرم کم کربن به دلیل مزاج ضعیف نمی تواند فلزات سخت را برش دهد، اما می تواند چوب های نرم و پلاستیک ها را برش دهد. آنها برای افزایش طول عمر خود نیاز به تیز کردن دارند. مزیت اصلی فولاد کم کربن ارزان بودن نسبی آن است، به ویژه در مقایسه با برخی از مواد مته عجیب و غریب تر.

فولادهای پرکربن نسبت به فولادهای کم کربن مزاج بهتری دارند، بنابراین به نگهداری کمتری مانند تیز کردن نیاز دارند و فرم و اثربخشی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. آنها می توانند هم چوب ها و هم فلزات را برش دهند و در صورت وجود، هنگام برش چوب های بسیار سخت به فولادهای کم کربن ترجیح داده می شوند.

فولاد پرسرعت

فولاد با سرعت بالا یک ماده ترجیحی برای استفاده در مته‌ها است زیرا دارای سختی قرمز بالاتر و مقاومت در برابر سایش بهبود یافته است. این ویژگی ها امکان حفاری با سرعت های عملیاتی بالاتر و مواد سخت تر را فراهم می کند. اصطکاک ایجاد شده توسط چرخش با سرعت بالا می تواند دما را به طور چشمگیری افزایش دهد، اما این فولاد طوری طراحی شده است که در این سرعت های بالاتر کار کند. این فولاد می تواند در دمای معمولی نیز کار کند، اما فقط در سطحی برابر با فولاد کربن استاندارد. این فولاد همچنین می تواند از پوشش هایی مانند نیترید تیتانیوم استفاده کند که به مته روانکاری بهتری می دهد، اصطکاک را کاهش می دهد و به افزایش عمر بیت کمک می کند.

قفسه ساچمه ای

قفسه ساچمه ای نیز در واقع لوله ای استوانه ای است که دارای ساچمه یا بلبرینگ هایی در داخل است. از این قفسه های ساچمه ای یا کیج های دارای بلبرینگ، در صنایع مختلف استفاده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قفسه ها، به وب سایت formoboresh.com سری بزنید.