خلاقیت مانند یک ماهیچه است. می تواند کشش داشته باشد، به چالش کشیده شود. خلاقیت می تواند شما را به سمت ثروتمند شدن حرکت دهد. ضمن اینکه داروهای گیاهی وجود دارند که می توانند هوش و حافظه شما را افزایش دهند ولی خلاقیت نیاز به تمرین دارد.

روشهای جالب ولی کاملا موثر (تجربه ۱۲ ساله)

هزاران روش در سرتاسر اینترنت برای افزایش خلاقیت بیان می شود ولی واقعا کدامیک برای افزایش خلاقیت موثر هستند یا از نظر علمی ثابت شده اند؟ نویسنده این مطلب سال ها در این زمینه تحقیق و جستجو کرده است و نتیجه تمام این گشت و گذارها را در قالب ۹ نکته زیر پیشنهاد می کند:

  • مسیر پیاده روی خود را (مثلا از منزل تا محل کار) هر روز تغییر دهید و از مسیری متفاوت رفت و آمد کنید
  • گاهی اوقات بجای معمولی راه رفتن بر عکس (به پشت) راه بروید
  • با آدم های خلاق معاشرت کنید
  • روزانه ۱۰ دقیقه با مداد روی کاغذ هر چیزی که دوست دارید را طراحی کنید (بدون استفاده از پاک کن)
  • هر روز حداقل ده دقیقه کتاب (در موضوعات متنوع) مطالعه کنید و در کنار هر پاراگراف کتاب، نظر/نقد خود را در یکی دو خط یادداشت کنید
  • یک رمان یا کتاب داستان بخوانید و سعی کنید وقتی به نیمه کتاب رسیدید بقیه آن را خودتان پیش بینی کنید و برای خودتان مقابل آینه توضیح دهید
  • یک کلمه از داخل یک مجله/روزنامه (ترجیحا اخبار روز) پیدا کنید و در مقابل آینه با صدای بلند ۵ دقیقه از خودتان راجب آن تحلیل و صحبت کنید
  • یک ساز موسیقی را شروع به یادگیری کنید
  • محیط اتاق/محل کارتان را هر چند وقت یک بار تغییر دهید و اجازه دهید هفته ای یک بار به هم ریخته و شلوغ باشد

سایر روشهای موثر

۱-کار گروهی (تیمی) انجام دهید

کنجکاوی شما را به سمت خلاقیت هدایت می کند. اندرو نگا، موسس و رهبر سابق گوگل و در حال حاضر سرپرست علمی سایت بایو، می گوید خلاقیت یک استعداد ناگهانی نیست که در وجود شخصی قرار داشته باشد بلکه می گوید می توانید خلاقیت و نوآوری را به دست بیاورید.

 

“در زندگی خودم، متوجه شدم که هر وقت مطمئن نبودم که بعدا چه کاری می خواهم بکنم، می رفتم و به آموختن می پرداختم، زیاد می خواندم، با کارشناسان صحبت می کردم. من نمی دانم که مغز انسان به چه شکلی کار می کند، اما تقریبا جادویی است: هنگامی که شما به اندازه کافی می خوانید یا با کارشناسان به اندازه کافی صحبت می کنید، در کل وقتی که شما ورودی کافی دارید، ایده های جدید شروع به ظاهر شدن می کنند. ” در واقع، همکاری کردن و کار گروهی و یادگیری از دیگران بسیار به خلاقیت شما کمک می کند.

۲- کاری را که دوست دارید انجام دهید

برای ایده ها گیر کرده اید؟ آیا مطمئن نیستید که می خواهید چه کاری بکنید؟ زندگی شما نیاز به تعادل دارد تا خلاقیت شما از بین نرود. آلبرت اینشتین در نامه ای به پسرش، با توجه به علاقه ی پسرش به بازی پیانو، می گوید: کاری را انجام بده که از انجام آن خشنود باشی. انیشتین می گوید: “این راهی برای یادگیری بیشتر است، زمانی که شما کاری را با لذت انجام می دهید متوجه گذشت زمان نمی شوید.” “من گاهی اوقات چنان مشغول کار می شوم که فراموش می کنم ناهار بخورم.”

عشق و خلاقیت در هم آمیخته اند. سرگرمی، مانند بازی کردن با یک وسیله، مسابقه دو یا جمع آوری خاطرات، می تواند به شما در مبارزه با استرس و احساس آرامش کردن کمک کند و باعث افزایش خلاقیت شما شود.

۳- الهام گرفتن از علوم دیگر

ایده بعدی شما کپی کردن چیزی نیست که رقیب قبلا انجام داده است؛ بنابراین نوآوری را در صنایع و حرفه های مختلف دنبال کنید. تحقیق کنید کسب و کارها روی چه چیزی تسلط دارند و چرا به چه کسب و کاری بیشتر وفادار هستید؟ چرا؟ چگونه می توانید کسب و کار خارج از حرفه ی خود را به بازار کار خود وارد کنید؟ شاید شما بتوانید این ایده ها را بهبود بخشید. الهام گرفتن از سایر رشته ها (حتی کپی کردن از دیگران) یک راه عالی برای ارتقاء خلاقیت شماست. مثلا طراحان معمار می توانند از گرافیست ها ایده بگیرند یا طراحان صنعتی از رشته های زیست شناسی و طبیعت.

منبع: هنرفردی