باران چت

اتاق گفتگو یا گپ سرا یا چت روم ، که به زبان انگلیسی ( Chat room ) نوشته می شود ؛ نوعی فضای مجازی ست که در آن اشخاص با هم تعامل و ارتباط برقرار می نمایند .

برنامه یاهو مسنجر ؛ یکی از نرم افزارهای معروف و پر مخاطب در حوزه ی چت ؛ در میان چت روم ها بود که شرکت یاهو مسنجر طراحی آن را بر عهده داشت . یاهو مسنجر از تاریخ چهارده دسامبر ۲۰۱۲ تمام چت روم های خود را تعطیل کرد ؛ و دیگر چت رومی در یاهو مسنجر مشاهده نمی ‌شود .

با گذشت زمان در نرم افزارهای چت روم ؛ پیشرفت دو چندانی حاصل شد و از آن برنامه هایی با طراحی ساده و ابتدایی خارج شدند و بعد از مدتی چت روم ها به چت روم هایی با امکانات فراوان ؛ و‌ برنامه هایی فراتر از چت کردن تبدیل شدند .

نرم افزارهای چت روم این امکان را دارند ؛ که مخاطب به صورت ناشناس وارد چت شود ؛ بدون آن که کسی شماره تلفن یا ایمیل کاربر را ببیند ؛ تمام کاربران می توانند به صپرت ناشناس با افرادی از سر تا سر جهان چت نمایند ؛ و نظرات و اطلاعات خود را به اشتراک گذارند .

اصطلاح  « اتاق چت » ؛ غالبا برای توصیف هر مدل کنفرانس هم زمان ؛ در برخی موارد حتی کنفرانس نا هم زمان نیز استفاده می شود .

بدین ترتیب اصطلاح  « Chat room » چت روم ، قابلیت این را دارد که به معنای هر گونه تکنولوژی از چت آنلاین در زمان واقعی و تعامل و ارتباط آنلاین با دیگر اشخاص ( به عنوان نمونه ، انجمن های آنلاین ) به محیط های اجتماعی از نوع گرافیکی کاملا جامع و مانع باشند .

ساده ترین و نخستین استفاده از نرم افزارهای چت روم ، به اشتراک گذاشتن و شِیر نمودن اطلاعات از طریق نوشتار ؛ با دسته ای از کاربران در تمام نقاط دنیا می باشد .

https://backority.ir/images/51662.jpg

تاریخچه چت روم

اولین چت بر خط با نام تاکوماتیک ( به زبان انگلیسی  ( Talkomatic )  به دست دوج برون و داوید آ در سال ۱۹۷۴ بر روی سیستم پلاتو ( به زبان انگلیسی : ( Plato System ) در دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین طراحی شده است .

این تکنولوژی تا اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی در میان کاربرهای پلاتو در میان مردم بسیار استفاده می شد ؛ و حتی تعداد پنج کاربر به طور هم زمان می توانستند بر روی آن فعالیت نمایند .

خوب است ذکر شود که در کشور ایران نرم افزارهای چت روم ، بعد از اتاق های یاهو تشکیل شدند ؛ اوایل با سیستم تحت Java و بعد از آن با سیستم های Php به بازار رقابت ، وارد شدند . این روزها پر کاربرترین چت روم های ایرانی ، به زبان ( Php ) نوشته و  عرضه شده اند .

قوانین و مقررات نرم افزارهای چت روم

در چت روم های ( Chat room ) ; فارسی در حال حاضر قوانین و مقررات مشخص و منحصر به فردی وجود دارد :

۱ – باید از هرگونه بحث های سیاسی ؛ توهین به ادیان ، توهین به مقدسات ، آشفته نمودن افکار عموم ، تبلیغ علیه منافع کشوری ، دوری نمایید .

۲ – فرستادن تبلیغات از سایت ها و وبلاگ های متعدد ؛ با هر عنوانی که باشد ؛ ممنوع است .

۳ – از بحث کردن در مورد مسائل غیر شرعی ، و خلاف شرع و بینات اسلامی جدا خوددای شود .

۴ – ارسال مداوم و پشت سر هم ایموجی ها و متن ها ، سبب کندی چت روم می شود ؛ و کاملا ممنوع اعلام شده است .

۵ – ………

نرم افزارهای چت روم نیز ، فضای مجازی بوده و همانند هر صفحه اجتماعی دیگر ؛ افرادی  از این فضا سوء استفاده می نمایند .

پس توجه داشته باشید که از به اشتراک گذاشتن هر گونه اطلاعات شخصی ، شماره تلفن ، ایمیل و …. در صورت امکان خودداری کنید .

چنان چه دوست دارید نرم افزار چت روم را نصب نمایید ؛ یا از سایت های معتبر چت روم استفاده کنید ؛ یکی از پرمخاطب ترین و بهترین و مطمئن ترین چت روم های داخلی ، باران چت است .

باران چت اصلی ، با  فضای دلنشین و خاص و منحصر به فردی که دارد ؛ توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است .

اگر به ارتباط برقرار کردن با اشخاصی در آن سوی مرزها ، و به شیر کردن نظرات خود با افراد دیگر تمایل دارید ؛