فلز آهن که در دنیای امروز ما بسیار کاربرد دارد از عنصر آهن که در جدول تناوبی فلز گروه ششم است ، ساخته شده است . این عنصر که به صورت خالص ، شکننده و سخت است چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین است که توانسته بسیاری از نیاز های ما را در حوزه های مختلفی همچون ساختمان سازی ، کشتی سازی ، ماشین سازی ، صنعت وبرطرف کند به همین دلیل بازار قیمت آهن آلات یکی از مهم ترین بازار های امروزه است که افزایش یا کاهش قیمت آهن آلات میتواند تاثیری مستقیم بر روی بسیاری  از صنایع داشته باشد .

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع آهن آلات و همچنین قیمت آهن آلات بپردازیم .

انواع آهن آلات و قیمت آهن آلات

همانطور که قبلا گفته شد عنصر آهن یکی از عناصر فراوان بر روی کره زمین است که نقش بسیاری در جهان امروزه دارد . عنصر آهن با توجه به نوع فرایند انجام شده بر روی آن به انواع گوناگونی تبدیل می شود که هر کدام در صنایع مختلف کاربرد های خاص خود را دارند .

به طور کلی انواع آهن آلات عبارتند از : میلگرد ، ورق ، نبشی و ناودانی ، پروفیل و قوطی ، لوله ، قراضه و شمش .

 

میلگرد : میلگرد یکی از انواع آهن آلات است که برای بالا بردن مقاومت و استحکام در سازه های بتنی کاربرد دارد . میلگرد ها به دو دسته آجدار و ساده تقسیم می شوند که میلگرد آجدار دارای برآمدگی است ولی میلگرد ساده سطحی صاف دارد . از دیگر کاربرد های میلگرد در ساختمان می توان فوندانسیون و بتن آرمه را نام برد . امروزه در بازار قیمت آهن آلات ، قیمت میلگرد فولاد ضد زنگ بیش ترین قیمت را دارد .

نبشی و ناودانی : نبشی و ناودانی هر دو یکی از آهن آلات مهم و کاربردی در صنعت و ساختمان هستند . ناودانی به دو صورت ساده و مرکب تقسیم می شود و نبشی هم به صورت مرکب و مفرد در سازه ها استفاده می شود . ناودانی و نبشی هر دو نوعی از پروفیل باز به حساب می آیند که  کاربرد های مختلفی دارند و هر‌کدام بسته به نوع کاربردشان در بازار قیمت آهن آلات دارای قیمت متفاوتی هستند .

تیر آهن : تیر آهن در ساختمان سازی به صورت گسترده و فراوان استفاده می شود و امروزه ساختمان هایی که با اسکلت فلزی ساخته می شوند حتما از تیر آهن استفاده می کنند . معمولا تیر آهن ها طبق استاندارد اروپا ساخته می شوند و ضخامت بال آن ها ثابت است و به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : تیر   آهن  IPEتیر آهن INP تیر آهن IPB  وظیفه اصلی تیر آهن ها تحمل بار وارد بر ساختمان است .

لوله : لوله های فلزی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : لوله درز دار و بدون درز  که از آهن و مس ساخته می شوند و از کاربرد های لوله می توان به انتقال مایعات اشاره کرد . لوله ها با توجه به نوع آن ها و همچنین وزن و ضخامتشان در بازار قیمت آهن آلات دارای قیمت های متفاوتی هستند .

ورق : ورق آهن همچون تیر آهن در صنعت و ساختمان سازی بشیار استفاده می شود . ورق ها انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به مقاومت در برابر زنگ زدگی ، روش و فرایند تولید در بازار قیمت آهن آلات دارای قیمت های متفاوتی هستند . به طور کلی ورق ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند . ورق سرد دارای ظاهری بهتر از ورق گرم است و استفاده از آن معمولا در بخش هایی که ظاهر مهم است مانند لوازم منزل و ماشین سازی کاربرد دارد و ورق گرم که ظاهر آن کدر است در قسمت های دیگری کابرد دارد در بازار قیمت آهن آلات ، قیمت ورق سرد بالاتر از ورق گرم است .